خانه > دهستان تویه دروار > وجهه تسمیه دروار – به نقل از لغت نامه دهخدا

وجهه تسمیه دروار – به نقل از لغت نامه دهخدا

//
امکان درج نظر وجود ندارد

علامه میرزا علی اکبر دهخدا قزوینی ( مستعار دخو ) زیر لفظ دروار در اثر عظیم لغت نامه اینگونه آورده است : ” منظور مکانی است یا امکانی را می گویند که ازآن صعود به کوههای بلند آسان می باشد و به قول معروف دروازه ی کوهستان های صعب العبور و بلند را ” دروار ” می گویند ؛

 

بار دوم زیر کلمه ی ” دروار ” این را می آورند : ” و روستایی است از تبعه ی دامغان با ۱۸۰۰نفر جمعیت که آب آن از دشت بو تأمین می شود آنچه مسلم است این است که اسم آبادی ” دروار ” این نبوده و به مرور مبدل به این نام شده است .

 

عده ای اسم ” دروار ” را ” گزوار ” می دانستند و این به این دلیل است که در این محل درختان تنومندی از گز وجود داشته است و این درختان آنقدر ضخیم بوده اند که از چوب های این درختان برای تیرهای چوبی سقف خانه ها استفاده می کرده اند و اکنون نیز تعدادی از خانه ها که در سقف آنها ازتیرهای چوبی گز استفاده شده وجود دارند ، مثل منزل مرحوم حاج صالح درزی آسیاب دم رودبار پاچنار و آسیاب جلوی امام زاده شمس الدین دروار که در تمام این مکانها این چوبها به عنوان تیر و بعد از خراب شدن بنای اول و هنگام ساخت عمارت دوم از آنها استفاده شده است ولی آیا که این تیر ها همان تیرهای اولیه از درختان این منطقه هستند یا اینکه این تیرها را بعداً و از این درختان تنومند اولی بریده اند .

 

معلوم نیست و این را باید با سن سنجی مطلق توسط کربن چهارده اثبات نمود . چیزی که مبرهن است این که در زمانی که منطقه از درختان ضخیم گز پوشیده شده بود آب فراوانی از محل رودخانه ی تویه دروار یا دروار فعلی عبور نمی کرده یا حداقل اگر عبور می کرده این آب آنقدر زیاد نبوده که بتواند رطوبت کافی برای رشد و نمو درختان دیگری بجز گز فراهم آورد . از دیگر مسائل مهم برای رشد درختان گزاین که حداقل سعی لازم برای اینکه یک درخت گز آنقدر ضخیم گردد که از آن تیرهایی با قطر حداقل ۸ سانتی متر تولید گردد چیزی بیشتر از دو قرن ونیم می باشد و این مورد درختان موجود و رشد آنها در بهترین شرایط نور و رطوبت ثابت می کند . از دیگر اسامی محتمل منطقه می توان ” درّه وار ” را نام برد و این نام هم درون خودش نهفته شده است که از ” دره ” به معنی رودخانه که پسوند ” وار ” به معنی مانند و شبیه و یا گونه به وجود آمده است یا اینکه این نام به منطقه ای که داخل ” درّه ” به وجود آمده است یا اینکه این نام به منطقه ای که داخل درّه قرار دارد اشارت دارد . و طبیعت منطقه هم چنین نامی را برای آن پیامد دارد آبادی یا جایی که در آن شرایط برای زندگی کردن و شرایط کشاورزی و دامپروری وجود دارد .

 

داخل یک درّه یا تنگه مانند واقع شده است .شاهد درستی که آیا این نام را برای ” دروار ” قدیم به کار برده اند یا نه در دست نداریم و این نام هم جزء یکی از نامهای بسیار مهتمل و قدیمی برای ” دروار ” است . نام دیگری که برای ” دروار ” قدیم می توان دانست ” زروار ” است و چند شاهد برای این نام داریم ؛ اول ” چال زرباب ” که محل دقیق آنرا نمی دانیم ولی دو نقطه ” چاله زرد کوه ” و ” چال طلوع ” را می توان برای این چال افسانه ای یا حقیقی مرتبط دانست و دیگر ذخائر عظیم زر و دینار اسماعیلیان است که مدتی در منطقه مسلط بوده اند ، آنچه مسلم است ایشان برای پشتیبانی از قلعه گرد کوه دامغان ( ۳۰ کیلومتری شرق دروار ) و تهیه آذوقه و وسایل مورد نیاز فداییان داخل گرد کوه دامغان در زمان رییس منطقه ” دامغان ” در ” دروار ” و ” صح ” و ” تویه ” اقامت داشتند و مجبور بودند که برای تهیه ی این موارد ذکر شده منابع مالی را به همراه داشته باشند و این منابع را داخل این تنگه ( روستای صح و دروار ) جای دادند و به همین دلیل از طرف دشمنان اینها لقب ” زروار ” به منطقه داده شد که در جای خود شرح داده خواهد شد . ولی چیزی که معلوم شده است این است که اسمی چون ” زروار ” را خیلی نمی توان به ” دروار ” نسبت داد یعنی اگر هم این لفظ برای دروار بکار برده می شده است هرگز جنبه ی رسمی نداشته است و برای مدتی شاید کمتر از یکسال و آن هم از طرف افرادی بسیار قلیل که هیچگاه تعداد آنها حتی سه رقمی نمی شد نشده بود و برای زمانی که به محل برای جنگ کردن یا جمع آوری مالیات از مردم و فداییان منطقه می آمده اند ذکر می شده و هرگز جنبه ی رسمی نداشته است .

 

بکار بردن این لفظ نیز دلیلی جز خصومت با مردم منطقه و فداییانی که در منطقه به دلایل سیاسی زندگی می کردند وجود نداشته است و این لفظ گاهی برای جسور کردن سربازان برای جنگ با مردم منطقه و ترغیب کردن آنها برای به دست آوردن غنایم بی شمار از زر و اموال ارزشمند از این آبادی ها وجود نمی داشته است ولی اسامی چون ” درّه وار ” یا ” گزوار ” مدتهای طولانی که شاید بیشتر از هفت یا هشت قرن باشد بر منطقه و در منطقه از جمعیت اطلاق داشته است و هنوز هم که پیر مردان یا پیر زنان گاهی از اسم قدیم دروار نام می برند و تنها ” گزوار ” را ذکر می کنند و چیز دیگر را به خاطر نمی آورند یعنی چیزی که سینه به سینه به آنها رسیده است تنها همین لفظ ” گزوار ” است و این یکی شاید به دلیل زمان اطلاق زیاد این نام و دیگر تسمیه بسیار مناسب این نام با شرایط زیست محیطی منطقه ( وجود جنگلهای عظیمی از گز داخل رودخانه و باغات فعلی ) می باشد.

 

درهر صورت گذر زمان اسم ” گزوار ” رابرای مدتی اندک مبدل به ” درّه وار ” کرده است و پس از مدتی قلیل این نام هم تغییر کرده و مبدل به ” دروار ” شده است . واین برای حدود بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال پیش می باشد

یعنی درست زمانی که حوضه ی دروار پایه گذاری شد و حکم والی و نایب از طرف شمس الدین برای منطقه آمده و چون در منطقه سواد داران بزرگی وجود داشته اند اینها کم کم باعث شد که ” درّه وار ” مبدل به ” دروار ” به معنی عبور بر کوهستانهای بزرگ و بلند و صعب العبور شود و شاید هم یکی از دلایل این نام نهادن معنی لفظ ” دروار ” باشد و شاید هم گذر زمان ” درّه وار ” را کم کم برای تلفظ آسان آن تبدیل به ” دروار ” کرده و چون این ” دروار ” در پیشانی کوهستانهای البرز شرقی قرار داشت و محل مناسبی برای صعود به این کوهستان ها بوده است ، مرحوم دهخدا لفظ ” دروار ” را برمعنی محل صعود می داند . به هر حال هر دوی این احتمالات را می توان در نظر داشت و نمی توان هیچکدام از این احتمالات را از دیگری برتر دانست و این به دلیل نداشتن هیچ شاهد محکم و دلیلی واضح بر این امر می باشد.  اگر نگاهی گذرا به سیمای طبیعی ” قومس ” در شمال این استان قدیمی یا ایالات قدیمی ایران داشته باشیم از شمال وقتی به طرف شرق حرکت می کنیم اولین تنگه ای که می توان از آن به طرف ایالت ” پزشخوار گر ” یا ” طبرستان ” عبور کرد همین تنگه ی ” تویه دروار ” است که عبور از آن با وسایل ارتباطی عبور و مرور قدیمی چندان مشکل نبوده و به مرور از جنوب شرق به طرف شمال غرب بدون تحمل رنج و مشقت زیاد می توان تردد نمود و همین امر شاید یکی از دلایل رونق زیاد چهار پا داران در این منطقه در گذشته می باشد.



- جهت ارسال نظر نوشتن نام ، ایمیل و وبلاگ ضروری نمی باشد .
- نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی همچنین نظرات ارسالی غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط با مطلب منتشر نمی‌شوند .
- نظرات منتشر شده در این پایگاه صرفا بیانگر دیدگاه کاربران می باشد .